Case

RTL Nieuws

‘’Hoe kan een interactief mediaproduct RTL Nieuws helpen millennials nieuws te laten consumeren, waarbij het nieuws via de lineaire televisie aangevuld of vervangen wordt?’’


De opdracht

Tijdens mijn afstudeerstage is er samen met UNITiD en RTL Nieuws een afstudeeropdracht geformuleerd. De opdracht was het zoeken naar een manier waarop de millennial aan RTL nieuws verbonden wordt, met als randvoorwaarde dat de ontwerpoplossing minimaal een applicatie voor de Apple TV betreft. Aan mij de taak om onderzoek te doen, concepten te ontwikkelen, deze uit te werken en vervolgens te testen.

‘’Samantha is een zorgvuldige en gedreven designer met een heldere kijk op UX.’’

Frans Mettes - Senior Designer Digital RTL Nieuws

Het proces

Het proces dat ik doorlopen heb bestond uit drie sprints, waarbij ik in elke sprint minimaal één keer de stappen onderzoeken, concept ontwikkelen, verbeelden en realiseren heb doorlopen. RTL Nieuws en de doelgroep zijn nauw betrokken geweest tijdens het gehele ontwerpproces. Dit heeft ervoor gezorgd dat de ontwerpvraag aan het eind van de afstudeerperiode is beantwoord.

Onderzoek

Uit literatuuronderzoek blijkt dat de lineaire zenders in de toekomst zullen verdwijnen. Consumenten willen steeds meer zelf bepalen wat zij kijken en wanneer. Dit blijkt ook uit doelgroeponderzoek. Millennials hebben geen tijd voor lineaire televisie en willen gepersonaliseerd nieuws, passend bij hun interesses zonder belangrijke gebeurtenissen te missen. De content moet afwisselend en tot hun beschikking zijn waar en wanneer zij willen en indien gewenst verdieping bieden.

Tot slot wijst onderzoek uit dat er kansen liggen bij de Apple TV voor RTL Nieuws. Er is weinig concurrentie op dit platform en geen van allen spelen in op bovenstaande wensen van de millennial.

De ontwerpoplossing

Uiteindelijk werkt de definitieve ontwerpoplossing samen met alle andere touchpoints van RTL Nieuws. Ook biedt het de mogelijkheid tot personalisatie en verdieping. Tot slot heeft de gebruiker ultieme vrijheid om zelf te bepalen wat hij waar en wanneer kijkt.

Paper Prototypes RTL Nieuws Apple TV Applicatie

Paper Prototypes RTL Nieuws Apple TV Applicatie.

Het resultaat

Uiteindelijk is het visuele ontwerp voor de Apple TV applicatie uitgewerkt. Hieronder worden een aantal punten uitgelicht.

Personaliseren

Wanneer de gebruiker de applicatie voor de eerste keer gebruikt, komt hij in een kort onboarding proces waarbij hij onderwerpen kan selecteren binnen zijn interessegebied. Door middel van progressive reduction past de content zich aan het gedrag van de gebruiker aan. Zo wordt de content nog relevanter voor de gebruiker.

Personaliseren RTL Nieuws

Nieuwsfeed

Mijn nieuws is de persoonlijke nieuwsfeed van de gebruiker. Hier vind hij de eerder gekozen onderwerpen terug, nieuws dat hij later wil bekijken, trending nieuws en nieuws dat hij volgt.

Nieuwsfeed RTL Nieuws

Nieuwsitem

Een nieuwsitem kan een tekstueel- of videoitem zijn, of een combinatie van beide. De focus ligt op de content en interacties. Onderaan het item is meer nieuws binnen het onderwerp en gerelateerd nieuws te vinden.

Nieuwsitem RTL Nieuws

Generieke content

Naast gepersonaliseerde content wordt ook generieke content en breaking nieuws aangeboden. Zo zorgt de ontwerpoplossing ervoor dat iedere gebruiker altijd en overal op de hoogte is van het nieuws.

Generieke content RTL Nieuws