Case

Minor IUXD

De opdracht

In het vierde jaar van de opleiding CMD heb ik de Minor Interface & User Experience Design gevolgd. De opdracht waar ik met mijn groep aan heb gewerkt was geformuleerd door UNITiD. Er diende een oplossing bedacht te worden om kinderen te motiveren zelf aan de slag te gaan met bijles, welke toepasbaar moet zijn op alle vakken en klassen van de basisschool.

‘’Het project was erg uitdagend, het was een doelgroep waar ik nog nooit eerder mee had gewerkt.’’

Het proces

Een oplossing bedenken voor alle vakken en klassen is erg breed. Daarom is er onderzoek gedaan bij welke groepen zich problemen bevinden. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste leerlingen uit groep 6 en 7 moeite hebben met rekenen. Om het probleem bij de kern aan te pakken is gekozen voor groep 6 en het vak rekenen.

Motivatie

Omdat de leerlingen gemotiveerd moeten worden, is er onderzoek gedaan naar intrinsieke en extrinsieke motivatie en hoe deze vergroot kan worden. Hieruit blijkt dat het kind in zijn eigen leerstijl moet kunnen leren, lange termijn doelen in korte termijn doelen opgedeeld moeten worden en het kind beloond moet worden maar niet zomaar en ook niet te vaak. Deze en andere punten zijn meegenomen tijdens het bedenken van de oplossing.

Gamification

Ook gamification is een belangrijk onderdeel in het motiveren van de leerling blijkt uit onderzoek. Daarnaast maakt gamification het leren makkelijker voor de leerling. Het aangeven van vooruitgang door middel van punten of badges, de mogelijkheid om hogerop te komen door middel van levels, controle, feedback, de kans om samen met iemand een probleem op te lossen en het werken in verhaalvorm helpen hierbij.

Filmen productvideo Minor IUXD

Filmen productvideo Minor IUXD.

Het resultaat

Het uiteindelijke resultaat is het spel Stack geworden. Een plek waar de leerling in de hoogte en breedte kan groeien door middel van het bouwen en upgraden van gebouwen. De applicatie is adaptief en past zich aan het niveau van het kind aan. Daarnaast kan Stack in de toekomst eventueel uitgebreid worden met meerdere vakken en voor andere leeftijden.

Daarnaast is er een extra applicatie bedacht voor ouders en docenten, Stack Stats. Een dashboard die de mogelijkheid biedt de voortgang van de leerling in de gaten te houden en ze extra te motiveren.

Stack stad

De gebruiker kan verschillende gebouwen kiezen om te bouwen en uit te breiden. Het soort sommen dat de gebruiker krijgt, is gerelateerd aan het soort gebouw. Zo zijn er bijvoorbeeld thema’s als hoofdrekenen, tijd of valuta.

Opbouwen stad Minor IUXD

Stack rekensom

De gebruiker kan binnen het sommenscherm zien hoe ver hij binnen het level is. Ook kan hij op elk gewenst moment om hulp vragen. Er zal dan een uitleg worden gepresenteerd hoe de som opgelost moet worden.

Om de gebruiker onbewust bezig te laten zijn met rekenen, komen rekensommen terug in het hele spel. Zo kan de gebruiker bijvoorbeeld kleding kopen voor zijn personage, waarbij de bedragen bijvoorbeeld €4 x €15 zullen zijn in plaats van een kant en klaar bedrag.

Rekensom Minor IUXD

Video

Een onderdeel van de minor was het maken van een productvideo, waarbij de werking van de ontwerpoplossing in de context wordt weergegeven.

Bekijk de productvideo.
Productvideo Minor IUXD