Case

Design This Huisstijl

De opdracht

In het derde jaar van de opleiding CMD kreeg ik de opdracht om mijn eigen opdracht te formuleren voor Design This. Hierbij heb ik ervoor gekozen om aan de slag te gaan met mijn eigen huisstijl.
Het was aan mij de taak om onderzoek te doen naar wie ik ben als persoon en hoe ik dit kan visualiseren door middel van mijn huisstijl. Na dit onderzoek heb ik dit visueel uitgewerkt en verwerkt in een styleguide.

‘’Mijn huisstijl was aan vernieuwing toe. Design This was daarom de perfecte kans om hier wat aan te doen’’

Het proces

Het proces dat ik doorlopen heb was in het begin onderzoek doen naar wat ik wel en niet uit wilde gaan stralen, wat ik allemaal kon gaan ontwerpen en inspiratie opdoen. Daarna ben ik gaan experimenteren met lettertypes, kleuren, logo en hoe ik dit kan verwerken op visitekaartjes, briefpapier en andere elementen. Als laatst heb ik dit alles verwerkt in een styleguide.

Experimenteren

Nadat ik inspiratie op had gedaan en onderzoek had gedaan naar wat ik wel en niet uit wilde stralen was het tijd om te ontwerpen. Tijdens het ontwerpen heb ik verschillende versies gemaakt van een logo, visitekaartjes, briefpapier, enveloppen en meerdere elementen. Hierbij was het experimenteren en itereren belangrijk, zodat ik zo veel mogelijk uit het ontwerp kon halen. Ik ben niet tevreden met het eerste wat ik bedenk, en denk graag verder dan mijn eerste idee.

Styleguide

Nadat ik alle elementen van mijn huisstijl had ontworpen en verschillende keuzes had gemaakt, was het tijd om deze elementen samen te voegen in een styleguide. In mijn styleguide heb ik alle elementen, zoals kleur en typografie maar ook mijn visitekaartje en de regels die hierbij horen beschreven. Omdat mijn styleguide zich alleen richt op print, heb ik deze richtlijnen weer verder vertaald naar mijn online portfolio.

Experimenteren visitekaartjes huisstijl

Schetsend experimenteren visitekaartjes huisstijl.

Het resultaat

Uiteindelijk heb ik een stytleguide ontworpen waarin ik al mijn ontworpen huisstijlelementen in heb verwerkt. De elementen worden ondersteund door middel van een aantal regels waar je je aan moet houden en voorbeelden van hoe je het element niet mag gebruiken. Hieronder een aantal elementen uit mijn styleguide.

Visitekaartjes

Het visitekaartje is clean ontworpen, zodat de informatie die erop staat eruit springt. Op de achterkant van het visitekaartje komt het logo in lijnen terug in de kleuren van de ontworpen huisstijl.

Visitekaartjes huisstijl

Briefpapier

Ook het briefpapier is clean ontworpen, zodat de content op de brief eruit springt. Dit is immers de belangrijkste informatie. Om de brief spannender te maken komt op de achterkant van het briefpapier ook het logo terug net als het visitekaartje. Dit heb ik tevens gedaan zodat de huisstijl consistent blijft.

Briefpapier huisstijl